Internetwinkeliers willen dat banken en de overheid veel meer doen om
betalingsystemen zoals iDeal te beveiligen tegen cyberaanvallen. Volgens
directeur Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel moet de pakkans
drastisch vergroot worden. "We moeten in staat zijn om bij een aanval
ook terug te slaan", aldus Jongen maandag tegenover Het Financieele
Dagblad.

ING en iDeal: cyberaanvallen

De problemen die klanten van ING vrijdag en zaterdag ondervonden met
internetbankieren, waren zondag voorbij. De bank zei geen signalen meer te
hebben ontvangen van inlogproblemen. ,,Mensen kunnen weer normaal
internetbankieren en daar zijn we blij mee”, aldus de bank. Ook
betalingssysteem iDeal werkte zondag weer naar behoren.

Een grote internetaanval legde vrijdag het internetbankieren van ING plat. Ook
iDeal was vrijwel helemaal uit de lucht. De aanvallers bestookten de sites
met dataverkeer, zodat ze nauwelijks bereikbaar waren. Het is niet bekend
wie achter de zogeheten DDoS-aanval zitten en wat de dader of daders ermee
wilden bereiken.

Zaterdagmiddag stopte de cyberaanval pas. Klanten van ING konden daarna nog
wel hinder ondervinden bij het inloggen voor internetbankieren. Ook waren er
nog problemen met iDeal.

Onderzoek tegen internetcriminelen

ING kondigde zaterdag aan aangifte te doen van de internetaanval. Het Openbaar
Ministerie begint een strafrechtelijk onderzoek, dat wordt uitgevoerd door
het team High Tech Crime van de politie onder gezag van het landelijk
parket.

Ook het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) van het ministerie van
Veiligheid en Justitie onderzoekt de zaak. Een woordvoerder van het centrum
vindt het echter lastig te zeggen of, en zo ja hoe lang het kan duren tot de
bron van de aanval achterhaald wordt. ,,De aanval kwam niet rechtstreeks
vanaf de bron, maar via allerlei gemaskeerde IP-adressen. Die schakels
moeten eerst zichtbaar gemaakt worden voordat we verder terug kunnen in de
informatiestroom'', aldus een woordvoerder. Misschien zijn er zelfs meerdere
bronnen: dat is nu nog niet duidelijk.

MKB-Nederland: onacceptabel

Voor MKB-Nederland zijn de problemen met het betalingsverkeer door
cyberaanvallen ,,onacceptabel''. Dat zei Hans Biesheuvel, voorzitter van
MKB-Nederland, in Eva Jinek op Zondag. Minister Henk Kamp (Economische
Zaken) zei in de uitzending dat het aan de banken is om de problemen te
verhelpen en dat de overheid hen daarbij zal ondersteunen.

Lees ook:

Internetbankieren ING werkt weer normaal

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl